Szavazz az édes életre!

Szavazz az édes életre!

Jön az önkormányzati választás

Szavazz az édes életre! - A fiatalokat is be lehet vonni a döntéshozatalba

2019. június 17. - missmuffin

Több vizsgálat, mint például a  Millennium Dialogue nemzetközi ifjúságkutatás  is bizonyítja, hogy egész  Európa fiataljai meglehetősen motiválatlanok politikai ügyekben. A kutatásból kiderül, hogy a fiatalok nem igazán járnak nekik szóló, politikai rendezvényekre, ilyesmire még a közügyek iránt némileg érdeklődők 9 százaléka se menne el.  Az európai uniós választás előtt igazán aktuális ez a kérdés. Egy magyar csapat most arra vállalkozik, hogy ausztrál minta alapján mozgatják meg a fiatalokat az önkormányzati választások előtt.

Ausztráliában van egy hely, ahova a választások előtt, nemtől, korosztálytól függetlenül, mindenki szívesen ellátogat, ha politikai kérdésekről van szó. Ez Miss Maud cukrászdája. Sőt, ide minden ausztrál párt képviselője, de néha még a miniszterelnök is ellátogat! (lsd. videó)



Hogy miért éppen egy cukrászda vonzza a tömegeket a választási időszakban, arra meglehetősen egyszerű a válasz. Mert itt az „édes élet” kérdéseiről vitázhatnak, kötetlen formában és nem „kőkemény” politikáról van szó. Sőt, még voksolni is lehet, még mielőtt valójában megnyílnának a szavazófülkék! Igaz, nem egy cédulán kell az X-et megfelelő helyre húzni, hanem a kávészemek urnákba való dobásával lehet kinyilvánítani  politikai véleményünket. 

 

 

Igen,  kávészemekkel lehet szavazni! Itt az emberek isznak egy csésze forró feketét, beszélgetnek egy kicsit a politikáról, majd a tálcájukra helyezett kávészemekből dobnak egy szemet a szavazóurnába. Ezeket össze is számolják és a helyi sajtóban közzé is teszik az eredményeket.  Sőt! Sokan, ezeket a kávéházi eredményeket komoly exit poll előre jelzésnek veszik. Ez alapján, néha még a helyi politikusok is módosítják választási kampányaik mondanivalóit!

 

De hogyan is zajlik mindez valójában?

A hivatalos néven, Miss Maud's Coffee Bean Poll, talán az ausztrál választási hadjárat leghitelesebb közvélemény-kutatása. 1996 óta egyedülálló kávébab-felméréseivel arra ösztönzi ügyfeleit, hogy kifejezzék ízlésüket és megjósolják a szavazás eredményét a választások előtt.

Az ilyen  "kóstoló felmérések", hozzátartoznak a profi választási kampányokhoz. Itt azonban különleges módón ízlelhetünk bele a választás ízébe. A kávézóban lehetőséget kínálnak arra, hogy az ügyfelek kifejezhessék véleményüket a legfontosabb 3 legfontosabb kérdéssel kapcsolatban. 

A Miss Maud Coffee Bean Szavazás huszonegy éve része a nem hivatalos politikai vitának. A szavazásokat Miss Maud tizenöt kávézójában, éttermében szállodájában szervezik meg. Véleményét mindenki kinyilváníthatja, akik Ausztrália egyik legnagyobb városában, Perthben,  tartózkodik.  Több más településen is találhatunk Miss Maud kávézót, igy Ausztrália legeldugottabb vidékein is sokan kipróbálhatják e sajátos „szavazófülkét”.

 

Egy-egy választási szezonban, mintegy ötvenezer kávébabot is beledobálnak a szavazóurnákká alakított kávésdobozokba! Ilyen mintát minden magyar közvéleménykutatás, előrejelzés megirigyelhetne, mert az ausztrálok úgy tartják, ez a fajta megoldás meglepően pontos előrejelzést tud adni egy-egy közösség, régió hangulatáról.

Persze mások vitatják hogy  ezekből az eredményekből komoly következtetéseket lehet e levonni. Vagy csak arra következtethetünk, hogy erősebbre kellene főznünk a kávét!

A kávézó tulajdonosa szerint: a már korábban is a napi politikai légkör barométereként működő kávéházak hagyományaira támaszkodva döntött úgy, hogy 1196-ban megtartják az első Coffe Bean szavazást. Miss Maud, a reggeli tea partik elnöke egy interjúban elmondta, hogy kávéházai régóta szolgálják a viták helyét, ahol az emberek össze tudnak jönni a napi kérdések megvitatására. Ők azok, akik szívesen hangot adnak véleményüknek a választások előtti egyedi szavazáson keresztül is.

"A választások előtt arra ösztönöztük az ügyfeleket, hogy gondolkodjanak az életüket érintő kérdésekben. A közösségi beszélgetéseinknek köszönhetően, ízes betekintést kaphatunk a választópolgárok attitűdjeibe. Nem véletlen, hogy a politikai pártok rendszeresen látogatják a kávézóinkat, hogy lássák, mit is mondhat a közvélemény-kutatás "- mondta az ikonikus kávélánc vezetője.

A Miss Maud-ügyfelek felmérései a Szövetségi választásokon jól mutatják, mit is gondol a hétköznapok embere a jövőbeli jólétről, a munkahelybiztonságról, az éghajlatváltozásról, de még a menedékkérők helyzetéről, vagy az elöregedő társadalom problémáiról is. Egy kávé közben az egész választási menü átbeszélhető.   

Maud kisasszony mindig megosztja a kóstoló felméréseinek eredményeit a a politikai pártokkal és a sajtó képviselőivel is. Mindig hatalmas az érdeklődés! A politikusok igyekeznek tőkét kovácsolni ebből is! A korábbi  ausztrál miniszterelnök, John Howard, egy ilyen rendezvényen jelentette ki, hogy a kévébab szavazás eredményei 90 százalékos pontossággal tudják megjósolni a a valódi választás nyertesét.

Hasonló médiavisszhangra számítanak azok a szervezők is, akik idén az ausztrál mintát követve, elindították a SZAVAZZ AZ ÉDES ÉLETRE! – elnevezésű akciót. Szavazni lehet majd például a külföldön való munkavállalás ügyéről, a nemzetközi egyetemi oktatásban való részvételről és környezetvédelmi kérdésekről és bevándorlási ügyekről is. De több helyen arról is szó lesz, milyen polgármestert szeretnének a fiatok.  A játékos szavazással arra szeretnék motiválni a fiatalokat., hogy érdemes elmenni majd szavazni 2019-ban is, mert döntésükkel ők is befolyásolhatják a politikai életet. 

 

Az akcióan az ausztráliai minta mellett, az amerikai sütis megoldásokat is bevetik. Igy a kisebbek is, (akik még nem kávéznak) el tudnak majd menni a játékos szavazásra és  kipróbálhatják majd azt, milyen érzés is szavazni. (A gyerekek a süteményekbe szúrt zászlócskákkal voksolhatnak majd.)

 

Az akciónak vannak előzményei, 2014-ben, Schöpflin György, Európai Parlamenti képviselővel és Ágh Péter,  (FIDESZ) országgyűlési képviselő részvételével szerveztek hasonló, a fiatalok politikai motivációit erősítő rendezvényt. A sárvári esemény  komoly médiavisszhangot váltott ki már akkor is! A néhány éve zajlott kampányt  ugyanaz a csapat végezte, amely most az önkormányzati megmérettetésre készül  - mondta Éskovács Péter, az A-Z Produkció Kft. kommunikációs vezetője.

 

 

 

süti beállítások módosítása